نتایج شناخت حضرت مهدی (عج الله)

شناخت حضرت نتایجی دارد که سه نتیجه شناخت امام علیه السلام به شرح زیر است

1-موالات ودوستی ایشان

از جمله آثار دوستی و محبت تلاش در شباهت به محبوب و جلب رضایت اوست. دوستی اهل بیت در قران واجب شمرده شده است همان طور که در قرآن ایه 23شوری آمده « ای پیامبر بگو به مردم که من از شما پاداشی نمیخواهم مگر دوستی خاندانم را» .این ولایت ومحبت شرط قبولی اعمال و به خصوص نماز است.

2-انتظار

امید به ظهورمهدی علیه السلام تلاش برای کسب رضایت حجت خدا که رضایت خداست و کوشش برای فراهم نمودن زمینه های فکری و اجتماعی ظهورحضرت مفهوم صحیح انتظارفرج است که افضل عبادات درنزدخداوندوازجمله وظایف شیعیان درعصرغیبت است.

3-زنده نگه داشتن نام ویاد حضرت

بی تردید حضرت بقیه الله ازمظاهرومصادیق اعظم شعائرالله است وشعائرالهی اموری هستند که یاد و فرمان خدارادرقلوب مردم وسطح جامعه احیامیکنند وبه همین جهت زنده نگه داشتن آنها اسباب گسترش تقوا در قلوب مردمان است. درآیه32حج آمده هرکه شعائر(آیات) الهی را بزرگ بدارد این نشانه تقوای دلهاست. از این رو احیای جشن های نیمه شعبان از مصادیق تعظیم شعائرالهی وزنده نگه داشتن یاد نام ومرام حضرت است

"منبع:شرید"

اعمال وارده در شب مبعث ( شب بیست و هفتم رجب)

سالروز تجلى انوار الهى، نزول والاترین نعمت پروردگار بر بشریت، طلوع خورشید درخشان خاتمیت بر آسمان نبوت، بعثت اشرف موجودات، خاتم انبیاء
حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله)را به محضر مبارک سرورمان حضرت بقیه الله ارواحنا فداه و تمامی مومنان جهان تبریک عرض می‌نمایم.
 
ادامه مطلب ...

چهار ذکر الهی در چهار حالت بحرانی

در شگفتم برای کسی که طالب دنیا و زیباییهای دنیاست چگونه به ذکر «ماشاءالله لا قوه الا بالله» پناه نمی برد.
عقیق:امام صادق (ع) فرموده است: در شگفتم برای کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار کلمه پناه نمی برد!
۱- در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر «حسبنا الله و نعم الوکیل» (آل عمران ایه ۱۷۱) پناه نمی برد.در صورتی که خداوند به دنبال ذکر یاد شده فرموده است: پس (آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند، و تخویف شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسک جستند) همراه با نعمتی از جانب خداوند (عافیت) و چیزی زاید بر آن (سود در تجارت) بازگشتند، و هیچگونه بدی به آنان نرسید.
۲- در شگفتم برای کسی که اندوهگین است چگونه به ذکر «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» (سوره انبیاء آیه ۸۷) پناه نمی برد. زیرا خداوند به دنبال این ذکر فرموده است: «پس ما یونس را در اثر تمسک به ذکر یاد شده، از اندوه نجات دادیم و همین گونه مومنین را نجات می بخشیم.» (سوره انبیاء آیه ۸۸)
۳- در شگفتم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر «افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد» (سوره غافر آیه ۴۴) … پناه نمی برد.زیرا خداوند به دنبال ذکر فوق فرموده است: «پس خداوند (موسی را در اثر ذکر یاد شده) از شر و مکر فرعونیان مصون داشت.» (سوره غافر آیه ۴۵)

۴- در شگفتم برای کسی که طالب دنیا و زیباییهای دنیاست چگونه به ذکر «ماشاءالله لا قوه الا بالله» پناه نمی برد، زیرا خداوند بعد از ذکر یاد شده فرموده است: «مردی که فاقد نعمتهای دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمتها برخوردار بود) فرمود: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود می دانی امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد...


شمیم ظهور

شکوفه های مناجات با خدا...

به نام خداوند بخشنده‌ی بخشایشگر

خدایا درود فرست بر محمّد و آل محمّد

و ایمان مرا به کاملترین درجات ایمان برسان

و یقینم را بهترین یقینها بگردان

و نیتم را به بهترین نیتها منتهى گردان

و عملم را به بهترین اعمال

خدایا نیتم را به لطف و کرمت وافر کن

و یقینم را بوسیله آنچه در پیش توست درست کن

 

ادامه مطلب ...

به نام خداوند بخشنده‌ی بخشایشگر

خدایا درود فرست بر محمّد و آل محمّد

و ایمان مرا به کاملترین درجات ایمان برسان

و یقینم را بهترین یقینها بگردان

و نیتم را به بهترین نیتها منتهى گردان

و عملم را به بهترین اعمال

خدایا نیتم را به لطف و کرمت وافر کن

و یقینم را بوسیله آنچه در پیش توست درست کن

ادامه در ادامه... 


و به نیروى خودت مفاسد کار مرا اصلاح کن

پروردگارا درود فرست بر محمد و آل محمد

و تو، اموری که اهتمام آن‌ها مرا مشغول می‌سازد، کفایت فرما

و در ایام عمرم فراغتی بخش تا به کاری که بر آنم آفریده‌ای پردازم

و مرا از خلق بی نیاز گردان و رزق وسیع عطا فرما

و مرا عزّت بخش و به مرض کِبر و خودپسندی مبتلا مگردان

و به عبادت خالص خود مشغولم دار و عبادتم را به عُجب و غرور باطل مساز

و به دستم کارهای خیر برای مردم جاری ساز و آن کار خیر را به واسطه‌ی منّت ضایع و نابود مگردان

و مرا عالی‌ترین اخلاق کرامت فرما و از فخر و مباهات نیز محفوظم دار

پروردگارا درود فرست بر محمد و آل محمد

و به هر درجه که مرا نزد خلق رفعت و بلندی عطا می‌کنی، به همان درجه مرا نزد خودم پست و ذلیل گردان

و به هر عزّت که در ظاهر به من عطا فرمودی، همانقدر ذلّت و حقارت به باطن ذاتم کرم فرما

پروردگارا درود فرست بر محمد و آل محمد

و مرا به هدایت شایسته‌ای بهره‌مند ساز که هرگز به هیچ چیز مبدل نسازم

و به طریقه‌ی حق و حقیقتی رهبری کن که ابداً از آن طریقه تخطّی و لغزش نکنم

و نیت خیر با رشد عطا کن که در آن هرگز شک راه ندهم

و مرا عمر طویل ده، مادامی که عمرم در راه طاعتت صرف شود، پس هرگاه عمرم چراگاه شیطان گردد، آن زمانم قبض روح کن، پیش از آنکه خشم تو بر من سبقت گیرد و غضبت حتم گردد.

پروردگارا درود فرست بر محمد و آل محمد

و مرا تأیید کن که با هر کس که با من غَش و خیانت کند، در عوض با او مهربانی و راستی کنم

و هر کس از من دوری کند به نیکویی تلافی کنم

و به هرکس که مرا محروم کرد، بَذل عطا کرده

و با هر کس که از من قطع پیوند کند، در مقابل با او بپیوندم و به محبّت پردازم

و هرکس مرا غیبت و بدگویی کند، در مقابل ذکر خیرش یاد کنم

و توفیقم عطا کن که در مقابل نیکویی(خلق و خالق) سپاسگزاری

و از بدی چشم‌پوشی کنم.

منبع: مفاتیح الجنان(ملحقات)/ دعای بیستم صحیفه سجّادیه

 

عقل کامل از دیدگاه امام رضا علیه السلام

ده خصلتی که اگر نباشد، عقل شخص مسلمـان کامل نیست 

لا یتـم عقل امـرء مسلـم حتـى تکون فیه عشر خصـال : الخیـر منـه مـأمـول. و الشر منه مأمـون. یستکثر قلیل الخیر من غیره، و یستقل کثیر الخیر مـن نفسه. لا یسأم من طلب الخـوائج الیه، و لا یملّ مـن طلب العلـم طول دهره. الفقر فى الله احب الیه من الغنى و الذل فى الله احب الیه مـن العز فى عدوه. و الخمـول اشهى الیه من الشهرة. ثـم قال (ع): العاشرة و ما العاشرة؟ قیل له: ما هى ؟ قال(ع): لایرى احدا الا قال: هو خیر منى و اتقى .

عقل شخص مسلمـان تمـام نیست، مگر ایـن که ده خصلت را دارا بـاشـد:

1 ـ از او امید خیر باشد.

2 ـ از بدى او در امان باشند.

3 ـ خیر اندک دیگرى را بسیار شمارد.

4 ـ خیر بسیار خود را اندک شمارد.

5 ـ هـر چه حـاجت از او خـواهنـد دلتنگ نشـود.

6 ـ در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود.

7 ـ فقـر در راه خـدایـش از تـوانگـرى محبـوبتـر بـاشــد.

8 ـ خـوارى در راه خـدایـش از عزت بـا دشمنـش محبـوبتـر بـاشــد.

9 ـ گمنـامـى را از پـرنـامـى خـواهـانتـر بـاشـد.

10 ـ سپس فـرمـود: اما دهمى ! و چیست دهمى ؟ به او گفته شـد: چیست؟ فـرمـود: احـدى را ننگـرد جز ایـن که بگـویـد او از مـن بهتـر و پـرهیزکـارتـــر است.

منبع : تحف العقول ، ص 443 / 62

peace14

هفت گوهر از گوهر هفتم

1- قالَ الکاظم علیه السلام : ما قُسِّمَ بَیْنَ الْعِبادِ افْضَلُ مِنَ الْعَقْلِ، نَوْمُ الْعاقِلِ افْضَلُ مِنْ سَهَرِ الْجاهِلِ.1

چیزى برتر از عقل ، بین بندگان توزیع نشده است ، حتی خواب عاقل - هوشمند - هم  از شب زنده دارى جاهل بى خرد بهتر است .

 

2- قالَ الکاظم علیه السلام : اَلْمَغْبُونُ مَنْ غَبِنَ عُمْرَهُ ساعَةً.2

خسارت دیده و ورشکسته کسى است که عُمْر خود را هر چند به مقدار یک ساعت هم که باشد بیهوده تلف کرده باشد.

 

3- قالَ الکاظم علیه السلام : لایَخْلُو الْمُؤْمِنُ مِنْ خَمْسَةٍ: سِواکٍ، وَ مِشْطٍ، و سَجّادَةٍ، وَ سَبْحَةٍ فیها ارْبَعٌ وَ ثَلاثُونَ حَبَّة ، وَ خاتَمُ عَقیقٍ.3

مؤمن همیشه همراه خود پنج چیز باید داشته باشد: مسواک، شانه ، مهر و جانماز، تسبیح براى ذکر گفتن، انگشتر عقیق.

 

4- قالَ الکاظم علیه السلام : الْمُؤْمِنُ مِثْلُ کَفَّتَىِ الْمیزانِ کُلَّما زیدَ فى ایمانِهِ زیدَ فى بَلائِهِ.4

وضعیت مؤمن مانند وضعیت دو کفّه ترازو است، که هر چه ایمانش افزوده شود بلاها و آزمایشاتش بیشتر مى گردد.

 

5- قالَ الکاظم علیه السلام : إنَّ اللّهَ لَیُبْغِضُ الْعَبْدَ النَّوّامَ، إنَّ اللّهَ لَیُبْغِضُ الْعَبْدَالْفارِغَ.5

خداوند انسان از انسان پرخواب و بی‌کار متنفر است.

 

6- قالَ الکاظم علیه السلام: التَّواضُعُ انْ تُعْطِیَ النّاسَ ما تُحِبُّ انْ تُعْطاهُ.6

تواضع و فروتنى آن است که آن چه دوست دارى دیگران درباره تو انجام دهند، تو هم همان را درباره دیگران انجام دهى.

 

7- قالَ الکاظم علیه السلام : لَیْسَ مِنّا مَنْ لَمْ یُحاسِبْ نَفْسَهُ فى کُلِّ یَوْمٍ، فَإِنْ عَمِلَ حَسَنا إسْتَزادَ اللّهَ، وَ إنْ عَمِلَ سَیِّئا إسْتَغْفَرَ اللّهَ وَ تابَ اِلَیْهِ.7

از شیعیان و دوستان ما نیست، کسى که هر روز محاسبه نَفْس و بررسى اعمال خود را نداشته باشد، که اگر چنانچه اعمال و نیّاتش خوب بوده ، سعى کند بر آنها بیفزاید و اگر زشت و ناپسند بوده است، از خداوند طلب مغفرت و آمرزش کند و جبران نماید.


تنظیم : گروه دین و اندیشه تبیان


 

1- تحف العقول : ص 213، بحارالا نوار: ج 1، ص 154، ضمن ح 30، و ج 75، ص 312، ضمن ح 1.

2- نزهة الناظر و تنبیه الخاطر حلوانى : ص 123، ح 6.

3- بحارالا نوار: ج 98، ص 136، ح 76، مصباح المتهجّد شیخ طوسى : ص 735، ب 3.

4- تحف العقول : ص 301، بحارالا نوار: ج 78، ص 320، ضمن ح 3.

5- وسائل ج 17 ص 58 ح 4.

6- وسائل الشّیعة : ج 15، ص 273، ح 20497.

7- وسائل الشّیعة : ج 16، ص 95، ح 21074.

السلام علیک یا ابا صالح المهدی ...

اهل ولا چو رو به سوی خدا کنند   اول برای یوسف زهرا دعا کنند



هر راه بجز راه تو کج خواهد شد/بی لطف تو آسمان فلج خواهد شد
ما منتظران اگر بخواهیم همه/امسال همان سال فرج خواهد شد



میگویند جمعه می آید ...

آری ، روزی که بازار تعلقات دنیا را تعطیل کنیم ؛

او خواهد آمد ...!
التماس دعا...